Logotype
Logotype
Logotype

Uppdrag uppgradering

20 sekunder för att ladda ner en bild. Alldeles för långsamt tyckte Matias i Östersund och beslöt att uppgradera bildvisningsverktyget. Resultatet? Snabbare än du hinner läsa detta.

På Region Jämtland Härjedalen bedriver man sjuk- och hälsovård med ambitionen att erbjuda den allra bästa vården. Det gör man genom att bland annat utnyttja allt som den moderna tekniken och digitaliseringen erbjuder. På de flesta områden hade man svarat mot de högt uppsatta ambitionsplanerna. Men inte överallt.

Gammal javateknik
Matias Wurschmidt-Wang är systemarkitekt på ehälsoenheten på Region Jämtland Härjedalen. Han är ansvarig för mediaarkivet som hanterar, skannar och lagrar bilder och dokument på länets 30-tal hälso- och distriktscentraler. Matias flyttade från Stockholm till Östersund för ett drygt ett år sedan, men har en lång och gedigen erfarenhet av IT-system för vården. I Stockholm tillbringade Matias 15 år på Cambio Healthcare Systems som utvecklar vårdinformationssystem.

– När jag kom hit kom jag till en IT-miljö som var väl utvecklad på flera håll men det fanns ett antal utmaningar. Vi använde oss av KIBI:s bildvisningsverktyg som tyvärr inte hade uppgraderats på flera år. Det muttrades högt runtom i verksamheten och man var ganska frustrerad över att det javabaserade bildvisningsverktyget inte höll måttet. Bland annat kunde det ta upp till 20 sekunder att ladda ner en bild eller ett dokument, berättar Matias.

– Vi kontaktade KIBI som föreslog en uppgradering av deras dokumentvisare och ett projekt kring detta initierades i början av 2016.

Trög start
Inledningsfasen på projektet var dock trögstartad. Man hade olika uppfattningar kring vad som behövde åtgärdas och Matias efterlyste en mer konkret strategi och tidsplan från KIBI:s sida. Efter några månader var man överens om att ersätta dokumentvisaren med den senaste versionen av KIBI Media och implementera uppgraderingen redan under sommaren 2016, trots att man normalt undviker större tekniska implementeringar och uppgraderingar under sommarmånaderna och har även förändringsstopp.

– Vi var måna om att sätta igång med uppgraderingen så fort som möjligt så att verksamheten skulle kunna dra nytta av de kortare svarstiderna så fort som möjligt.

Snabbspurt och segervittring
När man väl kom överens vilka åtgärder som skulle vidtas och spikade en detaljerad tidsplan fick Matias en positiv överraskning.

– Samarbetet mellan oss och KIBI gick från trögrörligt till effektivt. Jag fick uppleva en helt ny sida av KIBI med snabb och frekvent kommunikation och ett dedikerat team som löste flera allvarliga utmaningar som upptäcktes under projektets gång. Uppgraderingen påbörjades den 9 juni och avslutades den 27 juni 2016. Matias fick skjuta upp sin semester och samma sak gjorde projektledaren på KIBI.

– Jag uppskattar verkligen KIBI:s beslutsamhet och hundraprocentiga fokus på projektet, kommenterar Matias. Hur är då den nya versionen av dokumentvisaren?

– Vi får positiva signaler från läkarna, sjuksköterskorna och den övriga vårdpersonalen. Med den nya visaren kan man nu ladda ner bilder och dokument på 6-7 sekunder, vilket är en påtaglig förbättring. Dessutom är det nya gränssnittet mer tydligt att arbeta med. Nu har Region Jämtland Härjedalen en modern dokumentvisare och samarbetet med KIBI gett fortsätter.

– Vi ska nu införa KIBI:s tekniska plattform Rialto i vår verksamhet för att ytterligare förbättra våra system. Det känns bra, avslutar Matias.

Publicerad: 2016-10-18
Dela sidan
Facebook Linkedin E-mail

Hur kan vi hjälpa dig?

Logotype

KIBI bidrar till en bättre vård i hela Norden. Våra lösningar för medicinsk dokumentation och diagnostik används i dag på fler än 100 nordiska sjukhus och vårdcentraler av alla storlekar inom primärvården, öppenvården och slutenvården.

Adress

Sveavägen 155
S-113 46, Stockholm
+46 (0)8 519 33 700
info@kibi.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv in koden: captcha

Följ oss

Linkedin LinkedIn